Tuesday, November 4, 2008

tindakan2 bernas jika berhadapan dgn hantu..

ok..aku bukan ustat..tp aku nak wat cite juga sal hantu..sbb aku terasa macam nak buat cite sal makhluk ni sbb aku melayu..selagi ada darah melayu selagi tu la kuat skit kepercayaan bnda2 mcmni..

first..ape itu hantu? kalau ikut kamus hidup aku..aku ada dua konsep sal Hantu ni..

1st : manusia yg berperangai setan juga digelar hantu dan spesis ini amt selalu aku jmpa..xperlu dihuraikan..suma sudah sedia maklum

2nd : entiti atau sesuatu yg mampu menakutkan aku..contohnya ialah babi dan juga anjing..aku gelar mereka ini hantu..

ok readers, kita balik kpd tajuk asal dan lupakan konsep aku sal hantu...tindakan2 bernas yg patut anda wat bile jmpe hantu..kalau anda jmpa hantu, apa patut anda buat???

ok ini senarai nye..

1. Baca la apa yg patut..jika anda org Islam anda tentu boleh membaca ayat kursi dgn betul..pastikan anda habiskan bacaan kerna jika anda salah membaca, syaitan atau makhluk halus itu akan stay dan membetulkan apa yg anda salah..jadi, bfr baca,make sure la korang baca betul mengikut hukum tajwid...oopss...Bg org bukan beragama Islam, jgn la risau kerana hantu menagacau org yg kuat iman je..org yg kurang iman hantu xkan kacau..tujuan syaitan ada di atas muka bumi pun untuk sesatkan manusia..so xde guna die kacau korang pun sbb korang da mmg sesat..tp kalau korang kena kacau juga..bukak la kitab old testament n new testament(untuk penganut Kristian la)

2. ok..kalau anda ditindih..benda pertama anda harus wat..cuba gerakkan jari kaki dlu...ini slalu berlaku pada membe2 aku ketika mereka lena di atas katil..so, jgn panic..gerakkan dlu..kalau anda nmpk juga,cuba ttp mata dan terus lawan..ini ada sedikit nasihat dari membe aku..lepas leh gerak jari kaki,korang kena melaungkan azan la...

3. kalau terjumpa hantu yg setakat bertenggek kat atas pokok..baling batu dowh..konpem jatuh..haha..xpon..biarkan je la..buat bodo dan jgn berhenti ty khabar ke ape ke..benda pelik jgn ditegur..tu je..pastu,jgn dok sibuk kecoh2 kat org "aku jmpa antu dowh"...lupakan,kalau anda kecoh je maka aku leh ckp org yg jumpa antu ni die xkan dok bangga ckp jmpa antu..die akan diam jee..dan reaksi die akan senyap..

4. balik je bilik ke umah ke dari pancing atau g tempat yg jarang org dtg, jgn la anda terus masuk rumah anda kerana detailnya makhluk ghaib mgkin ada terikut kita..kalau katakan anda nampak, toksah risau..anda hny perlu g balik ke tempat asal korang g bfr balik tu..

5. jmpa ustat dlu bfr jmpa bomoh..kadang2 ada bomoh palsu..berhati2..sudah byk kes gadis serahkan tubuh kepada bomoh2 kononnya nak buang itu la buang ini la...hati2 ya..baik anda kenal dlu bomoh tu sape..

6.jika anda nampak binatang tertentu yg masuk rumah sperti ular atau babi atau kucing..try bagi salam dlu..sbb ditakuti itu ialah jelmaan jin atau makhluk ghaib..so jgn trus pukul..ckp2 bek2 dan aku yakin die akan blah dgn aman..kalau katakan korang pukul ular betul..make sure anda tanam ular tu sbb untuk pengetahuan anda, mata ular merekodkan wajah atau imej terakhir ia nampak bfr mati..so watchful ye..

7.ok..jika anda pegi menumpang ke rumah lama, dan anda penah mengalami bnda pelik..saya nasihatkan jgn sekali2 anda mengambil atau mengusik sebarang alat lama dalam umah tu..contohnya seterika antik,dan etc..kerana dikhuatiri itu mengakibatkan anda menjadi tuan kepada bnda itu...

8. jgn simpan duit byk di rumah kerana rumah anda bakal menjadi tmpat toyol melawat..so jgn sekali2 simpan duit. kalau anda nampak toyol toksah gentar, die hyla makhluk tuhan jga..die nak duit je..so bagi je..jgn dok lawan..

9. jika anda jmpa hantu time tgh mandi..haa..ini plg bahaya kerana ini adalah hantu yg mata kerajang..ubatnya satu je..berlakon2 seolah x nampak kerana hantu nak mengintai je..wat bodo keyh..kalau die x mau blah juga..tutp badan anda dgn tuala die akan blah..die x blah juga, anda lari la dowh..tggu ape lagi..ikut step yg 1st aku kasik td..

da..cukupla..xlarat nak karang da...penat dowh...

p/s: jgn percayakan sgt ape aku tulis ni..ini hy coretan omongan lawak dan juga kisah benar..
dan anda yg beragama lain dari islam sila rujuk org islam kalau nak taw ape aku tulis td..


sekian~~~

21 comments:

Zoe Ana Yusof said...

babi dan anjing pon ko tafsirkan sbg hantu? macam lawak je?
:P
tapi aku memang takut dengan semua haiwan liar.haha

1>>serious aku sebenarnya takut nak baca ayat qursi pasal ni laaa! sebab tu aku ada ayat qursi yang direkodkan dalam hp aku.hehehe. eh hantu kacau org yg kuat iman? abes yang cite exorcist tu camane??? :P

2>>ni pun aku pnah dengar jugak. sebab tu kalau tido aku akan peluk yassin.hehehe.

3>>hahaha,hantu boleh jatuh ke?serius?? aku nak try lah satu hari nanti.tapi apsal aku tengok dalam cite2 movie tu kalau baling apape die tembus balik? (takpe nanti aku buktikan theory ni)

4>>kesimpulannya jangan pegi memancing di tempat2 yang xpenah org pegi. kalau jumpa apape yang dalam botol pun jangan bukak...kan???

5>>bomoh2 kebanyakan tak boleh dipecayai. bila sebut bomoh aku akan terus terbayangkan ilmu hitam yang digunakan untuk tujuan2 jahat saje

6>>haaa nasib baik aku tengok cite harry potter. baru aku tau yang kalau bunuh ular, muka kita akan automatic ter rekod di mata dia. mampos nanti geng2 datang cari.tp...kalau ada ular masuk rumah bukanke petanda ada orang nak kawen ngan kita? kahkahkah

9>>ni confirm hantu yg sangap. hahaha. tapi kalau ada jugak aku rasa aku memang keras kat situ jugak. *terbayang cite ju-on yang tetibe ada hantu kat shower dia tu*.hahaha

hantu memang menakutkan, tapi dia pun makhluk ALLAH macam kita. buat cool je kan?

seyn said...

ye..tp kool terlebih menggoda hantu...

matpik said...

bila jumpa hantu kita lari cari haus mate..bila jumpa antu jerit nama mak..bila jumpa antu kita tahan kencing nnti malu..bila jumpa antu tutup mata..

orkedhana said...

isk2.
aku tak kisah sangat sebab benda gahib ni memang wujud.kena percaya.
tapi aku lebih kisahkan manusia yang 'hantu',ces.

ceri masam said...

banyaknya tips...

lagi penat mengingat tips dari penat lari dari dikejar hantu :)

hahahahahha

tank said...

ko mmg la bkn ustat... ko setan..

R.R.Z said...

..Ade tag tuk kamu. Sila amik ya :)

tQ~

seyn said...

@matpik: apesal tutup mata?

seyn said...

@ hana: haha..hantu manusia plg jahat dowh..die kacau physical dowh...

seyn said...

@rose: ok..nanti aku visit page ko..

seyn said...

@one love: haha..betolla tu..sbnrnya..lari je jawapan yg ada..haha

@tank: amboi...

maikel said...

pesal ko buat cite psl ko nie seyn....
aku dh tau dh tindakan ape yg ptt diambil klo jumpe ko...
xyah nk keco2...

seyn said...

@ maikel : apa tindakan ko??

Anep said...

Aku da cube baca ayat kursi kat tank, Tapi respon tank;

"kaw nyanyi lagu apa ni?"

-die hantu betul kan?

seyn said...

die hantu yg amat kuat..setakat yasin tidak mgkin menghapuskannya...

LiyanaHassan said...

haha..memang hantu ada dua maksud..
paling tak suka hantu bertubuhkan manusia..

betul ke kalu baling batu hantu tu akn jatuh..
kalu yana buta dia tak jatuh
mcm mane tu..
malah lagi dia terbang dan mengilai2..
gila takut.

seyn said...

haha..yana kena konfident la..baling kasik tepat..i mean dat one bukan hantu betul..tp burung hantu..hehe..

tank said...

@pemberita- jadi kau dendangkan tempoh hari ialah ayat kursi?
aku kurang yakin sebab bunyinya macam penganut hindu...

Wawa_Nadwa said...

hahaha!
ske ske blog kamu.
akan buat wawa tersenyum bile membacanye.
hiks!

seyn said...

@tank: ya aku setuju..anep barangkali membaca jampi keatas ko...

@wawa : teruskan folow..hehe..akan ada cite best lg..

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

mak aih..
kn tindih tak bleyh maa nk gerak..
nk bukak mate pon ase nk nazak..
sgt takot..
tp jgn isao,
lau dpt antu gatal tu,gtao die
EA AWAK,BAU BADAN AWAK BUSUK AA..
mesti die tobat pahtu bla..