Monday, November 3, 2008

single atau berpunya??

aku bukan doktor cinta atau ada mana2 PhD dalam bidang cinta ni..tp aku hy ingin meluahkan ape aku rasa...

yg pertama...apa beza org berpunya dgn yg single??..meh aku jawab..sng je..xde beza..even kalau berpunya pun, still leh dikebas atau dirampas..malahan, xde bezanya dgn yg single..tentu anda pnh dgr BMW..best man win..selagi pepatah ini hidup, AWAS buat laki2 yg sudah ada gf..selagi anda tidak bergelar suami,jgn harap gf anda selamat..yg berkahwin pun boleh pegi kat org lain..sama la juga dgn pompuan..jgn igt anda menambat hati laki anda buat selamanya..kerna,cinta lelaki itu terletak pada matanya sahaja..bila anda sudah berusia dan tidak sehebat dulu,maka anda dlam keberangkalian untuk ditggalkan secara diam2..

walaupun gitu, ada juga perbezaan tp dianggap minor..contohnya..org single byk lagi duit dari org yg berpunya..tp konsep ini hanya applied untuk golongan pelajar,pekerja kilang,org awam biasa dan tidak merangkumi golongan2 anak datuk,pen'jambu' datuk dan datin,gigolo dan juga org bekerja...Plg senang diperhatikan ialah dari segi bil telefon..org yg sudah perpunya ni bil telefon mereka akan lebih melonjak dari yg single..tp ini tidak diapplied untuk bil air kerana org single laki, mereka tidak mampu membayar bil air tertunggak..walaupun gitu, org bekerja ada kebaikan untuk berpunya tp atas satu kondisi iaitu berkahwin kerana mereka dpt potongan tax..

selain itu, ada juga perbezaan lain iaitu dari segi berat dosa..ini hanyalah pemerhatian semata2 dan juga pengalaman..ape saya boleh cakap,mereka yg berkapel ini cenderung melakukan dosa zina besar atau anak zina..dalam konteks islam la kan, bila anda bukan muhrim berduaan,akan terselit la satu dua setan yg akan menghasut anda..so be carefull..anda mungkin tdak dgr bisikan itu tetapi jika iman anda hy sekuat daun kering yg terkulai layu di jalanan, lupakan je la hasrat nak lawan setan..folow je la...

bila anda single,anda tidak byk memikirkan hari2 penting..cukupla anda igt besday sndri,merdeka,dan juga ari perayaan..tidak perlu memikirkan valentine la, besday awek la..so kalau anda jenis pelupa lupakan je la nak berawek sbb diri anda sgt bodoh n hy tggu masa untuk dilempang melainkan anda hensem gile seperti babi yg tak tau malu..bila anda sudah mempunyai teman,anda akan byk kerunsingan di kepala otak yg leh watkan anda lari fokus dan anda juga mungkin cenderung melakukan bnda baik seperti bunuh dri,makan sampah,dan sebagainya...


ok..sebenarnya,,aku masih x paham apa yg jadi ukuran tanda sayang tu..duit ke?effort ke?..yg aku tau no car no talk or no money no talk..tp,kalau betulla anda syg sumone.. bagi secepuk 20-30 ribu jumpa mak bapak masuk masjid nikah trus..so..adakah kapel itu kekuatan hy pada nama je??

ok..balik kepada tajuk asal..pelu ke berpunya atau single??anda tentukan..

p/s: anda harus ingt yg kenyataan diatas dibuat atas pemerhatian sendri dan xde kena mengena dgn pendapat org lain..

yg kedua..aku amat stuju pepatah dunia x adil kerana barangkali amat kerap aku lihat laki muka cam dubur keldai tp bertemankan pompuan lawa dan gebu..

26 comments:

Wawa_Nadwa said...

hihihi.
bile baca je entry ni taktau nape ku senyum dan terkekek2.
sy nk komen yg bwh ni je.
=)

"AWAS buat laki2 yg sudah ada gf..selagi anda tidak bergelar suami,jgn harap gf anda selamat"

hm.
kdng2 bkn wanita ni tak setia cume mereka sentiasa mencari yg terbaik untuk diri mereka. =)

"yg kedua..aku amat stuju pepatah dunia x adil kerana barangkali amat kerap aku lihat laki muka cam dubur keldai tp bertemankan pompuan lawa dan gebu.."


hahaha!
klakar la pepatah nih.
huhu!
(^_^)

matpik said...

jd gay sudah seyn..apa mahu kecoh..ko dan rumate kau secocok..

ada org lihat kulit ada org lihat isinya..

seyn said...

@wawa : thank you ye...hihi..

@matpik : anda jeleske??

ceri masam said...

dua2 best ~ ikut keadaan :)

Sepet said...

single itu hot....
hehehe!!
kalo saye di beri pilihan..
saye ma0 single...!!
hahahahaha!!]boleh??

so kepade sape2 yang xde bf lg..sayangilah life anda...
hehehe!!

sep sep tom tom seket...
:)

R.R.Z said...

..sy suke topik ni!
.sy suka single!best!

**ade laki nsem, bini kureng sket. sebab ape laki tu kawen ngn ppuan tu?sbb bini de ade duet. Then laki tu, kat luar cri ppuan yg gila hot n lawa, tabur duet kat ppuan tu plak..gile kejam!

Zoe Ana Yusof said...

WOAH.

cinta lelaki itu terletak pada matanya sahaja????!!!

yeke seynnn???!!!

patutla aku kene tinggal, sebab aku rase aku dah gemuk kot.

kahkahkah...
entry yang bagus, dan memberi makna yang sangat dalam!

tapi betulla.bila single, duit tetiba jadi banyak.
tak payah nak bayar bil phone banyak2, tak payah beli present,etc.

dan yang paling penting, tak cenderung membuat dosa.

HAHAHAHA.

tapi kesimpulan aku kat sini, memangla bagus jadi single, tapi lagi bagus kalau ada couple. tambah2 kalau kapel tu bagus and boleh guide kita ke jalan yang betul.

ahahaha.

p.s: aku pegi betul kat ko nanti kang jangan tak blanje aku pulak. :P

matpik said...

aku maseh tetap tahu kau gay..buat topik saja bagi nampak straight..

nyah..usah pura2..mak marah..

seyn said...

@one love: terpulangla..anda yg pilih jalan hidup..kita hanya merancang..

seyn said...

@ sepet: anda tahukah bg kes wanita yg x kahwin2 atau single smpi usia 30,anda dianggap tiada market...tp laki pula berkadar songsang..makin tua makin hot sperti pisang panas..

contoh terbaik ialah datuk K..kenapa siti pilih die tp bukan laki muda seperti saya atau pun mana2 yg muda??sbb datuk K org tua yg ada market dan juga sorang yg ada misai panjang..cukup menarik..

seyn said...

@rose: haha..nak atau tidak..itulah dipanggil lumrah alam..inilah dunia zaman skg..

seyn said...

@zoe: kepada sedara zoe..anda mmg betul..tp zaman skg..nak harap kan laki bimbing anda,mungkin terbalik..anda bimbing die..sbb, laki ni..susah nak cari yg baik..cari kat sekolah pondok mgkin..

mmg benar cinta laki di mata,cinta pompuan di hati..xpenah dgr??tp..xsuma laki camtu..tu je..kebanyakan nye je laaa...

kalau nak aku belanja no hal..cuma..tula..ko kena bawak jam besar dlu..

Anonymous said...

oh, suka entry ini. dan frasa terakhir,

yg kedua..aku amat stuju pepatah dunia x adil kerana barangkali amat kerap aku lihat laki muka cam dubur keldai tp bertemankan pompuan lawa dan gebu.."

kelakar dan ada benar. aku juga nyampah! haha.

maikel said...

cinta lelaki dimata manakala cinta pmpn dihati. sbb tu kadang2 laki muke kopak dapat awek cun sbb maybe hati die baek....
bkn mcm ko...
ko setan...
xde sape nk ko...
wakakaka....
xpe seyn xde awek pon xpe...
hidup single nie senang. senang tp bosan....

LiyanaHassan said...

erm..besh tajuk ni..
berpunya besh..
single pun best gak..
tapi sampai bila nak hidup membujang sampai ke anak dara tua ke..
huu..
no2~~
ikut pandangan masing2 la kn..
korang nak single ow berpunya
pandai2lah bawa diri sampai ke arah kecemerlangan(kawin)
hak3..
tepuk dada tanya hati..
ngeh3~~

seyn said...

@cadbury: anda kalau nyampah buat2 bodoh2 je sbb dunia mmg x penah adil..

@maikel: xpela..aku trima suratan takdir..enjoy suday..aku xmau ada awek kot..buang masa..

@nur liyana: saya menulis atas pendapat sy sndri je dan bukan atas pendapat umum..cerita ini pun ada kelemahan nye tp ini adalah lumrah manusia...sentiasa melakukan kesilapan..maaf jika cerita ini x menarik..

LiyanaHassan said...

menarik lorh..
yana pun bg p'dpt yana..
oh ni mesti kecewa an..
gan gul yeh..
ayat mu sungguh mendalam..
memang pendapat orang semua tak sama an..

seyn said...

haha..xde dalam mana la..saya x kecewa ape pon..cuma saya nak share view saya je..lagipon ini bnda yg org pggl abstract..

Zoe Ana Yusof said...

kahkahkah
menurut kajian yang aku dan member2 aku buat,
lelaki lepasan sekolah pondok(mostly, not semua) adalah gila seks(atau bak kata lain mereka hanya berfikir tentang perkara lucah sebanyak 80%).
mungkin patut cari pakar motivasi sebagai bf,kot? hehe.

maikel rossi>> betulla, single memang fun. tapi bosan.

seyn>>kamu ada gf ke? atau kamu memang gay seperti kata matpik??
:P...takpe2 aku da ikatkan jam loceng beso tu atas bumbung kete aku, nanti aku sampai aku jerit nama ko. ye?

R.R.Z said...

..btul zoe ana, idop single secara lgsg duit makin byk!

.n single juga buat kita tiba2 ramai kwn. n byk mase bsama kwn. YeaY!

matpik said...

Mungkin kau menzahirkan kekecewaan kau dalam post ini..mungkin??

tank said...

sudah berapa kali aku katakan, aku tak berminat dan jgn ganggu aku lagi!

seyn said...

@ zoe: depend pada tmpat skolah pondok dowh..aku penah ty dak skolah pondok kat area janda baik..kenal x siti ke britney ke..diorg x kenal dowh..amazing...haaa..

@ rose : haha..benar la tu..

@tank: ko mmg bitch..

@matpik : aku kecewa sbb ko nak gay dgn aku!!!aku tolak ko abis2!!sambil menyanyikan lagu matpik gay..

maikel said...

@tank - aku dpt merasakan yg seyn paksa ko komen post die nie btol x??

maikel said...

sy disini ingin membuat sedikit ulasan tentang tajuk ini...
lelaki yg single dan yg berpunye mmg byk perbezaan...
lelaki sgt mudah untuk berubah jikalau die sudah berpunye....
pmpn(gf) memaenkan peranan yg penting dlm kehidupan seorang lelaki...
jikalau lelaki itu mendapat gf yg baek sudah pasti lelaki itu akan berubah menjadi baek dan sebaliknya...
oleh itu lelaki yg sudah berpunye akan berubah samada menjadi lebih baek ataupon sebaliknya....
perangai mereka tidak akan sama seperti hidup mereka sebelum berpunye....

(ini hanyalah dari pemerhatian dan pengalaman aku. tidak semestinya tepat kepada sume lelaki. harap maklum.)

seyn said...

@maikel: aku xde komen pape..cuma aku x de paksa tank dowh..